Energi
Vann og vassdrag
Naturfare
Kart
Konsesjon
Om NVE
Sandkasse
Publisert 14.08.2018 , sist oppdatert 01.02.2019

Strømprisen ville vært mye høyere uten utenlandsforbindelser

NVE har gjort analyser som viser at strømprisen kunne vært 2-3 ganger høyere på vinteren selv med normale nedbørsmengder dersom vi ikke hadde vært koblet til det europeiske kraftmarkedet via overføringsnettet.

I år med normale nedbørsmengder har Norge et kraftoverskudd som eksporteres via linjer til Sverige, Danmark og Nederland. I tørre år kan det imidlertid være behov for å importere strøm på disse linjene. Dette gir lavere og mer stabile kraftpriser.

 - Uten handelsmuligheten ville strømprisen variert mye mer og vært vesentlig høyere på vinteren når forbruket er høyest. Risikoen for å gå tom for vann og ikke kunne importere strøm ville presset kraftprisen opp selv i år med normale nedbørsmengder. Samtidig ville faren for flom vært høyere enn i dag, sier seniorrådgiver Gudmund Bartnes i Norges vassdrags- og energidirektorat.

Norge har et væravhengig kraftsystem der 98 prosent av kraftproduksjonen er vann- og vindbasert. I et slikt system er handel med andre land viktig for forsyningssikkerheten.

- I forrige tørrår i 2010 kom det ca. 100 TWh nedbør, mens det normale er rundt 133 TWh. For å sikre strøm til alle var Norge da avhengig av å importere strøm.

Siden 2010 har Norge hatt mye nedbør, noe som bidratt til nettoeksport av strøm hvert år siden.

- Norge tjener penger på å handle. Det kommer forbrukerne til gode ved at nettleien går ned og at strømprisene blir lavere fordi vi kan importere strøm i tørre år. Alternativet til handel ville vært å bygge mye ny kraftproduksjon og nett slik at risikoen for rasjonering ble tatt bort, sier Bartnes.

 

Bakgrunnsnotat: Om kraftpriser uten handelsmuligheter. (pdf)

Kontaktperson

Raghav Gogia, tlfnr 97950773

Samkjøringsmodellen

NVE har brukt Samkjøringsmodellen til å simulere et kraftsystem med dagens forbindelser og et kraftsystem der mellomlandsforbindelsene til Sverige, Danmark, Nederland, Finland og Rissland er tatt vekk.

Les mer om samkjøringsmodellen.